EN

پمپ دیافراگمی چیست؟

پمپ دیافراگمی چیست؟

پمپ دیافراگمی یامادا
پمپ دیافراگمی
  • پمپ دیافراگمی چیست و عملکرد آن چگونه است؟ 

پمپ دیافراگمی (که با عنوان پمپ ممبران هم شناخته می شود) یک پمپ جابجایی مثبت است. که از ترکیبی از عملکرد رفت و برگشتی دیافراگم لاستیکی یا ترموپلاستیک یا تفلون و دریچه های مناسب در دو طرف دیافراگم (دریچه چک ، سوپاپ پروانه ای ، دریچه های فلپ) استفاده می کند. تا سیالی را پمپاژ نماید.

پمپ پنوماتیک دیافراگمی حاوی دو محفظه‌ی پمپاژ است. که به‌صورت متناوب و با حرکت دیافراگم‌های انعطاف‌پذیر، پر و تخلیه می‌شوند. هوای فشرده به‌طور مداوم درون محفظه‌های هوا در طرف مقابل دیافراگم ها خورانده و از آنها خارج می‌شود تا فرآیند پمپاژ را ایجاد کند. پمپ پنوماتیک دیافراگمی در کل برای انواع جابجایی‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند برای انتقال موادی مانند مایعات، مرکب چاپ و حلال ها و مایعات ساینده و حساس به کار برود. در این مطلب قصد داریم کاربردهای پمپ های دیافراگمی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • نحوه عملکرد پمپ های دیافراگمی:

پمپ های دیافراگمی، با حرکت متناوب رفت و برگشتیِ دو غشای انعطاف‌پذیر یا همان دیافراگم‌های نصب‌شده روی شافت مشترک، مایعات را به حرکت درمی‌آورند. گرچه، می‌توان پمپ‌های پنوماتیک دیافراگمی را به‌صورت مستقیم هم هدایت کرد. برای این کار باید یک شافت مستقیماً به موتور متصل باشد. در این حالت، پمپ دیافراگمی، با استفاده از هوای فشرده و سیستم توزیع پیشرفته‌اش، هوا را به‌صورت مداوم به سمت دو محفظه‌ی هوا که در دو طرف دیافراگم قرار دارند، هدایت می‌کند.

  • انواع پمپ های پنوماتیک دیافراگمی:

در کل سه نوع پمپ دیافراگمی وجود دارد. در زیر به بررسی ویژگی های آنها میپردازیم:

1- نوع اول: این پمپ دارای یک دیافراگم است. که راه آن از یک‌ طرف با مایعات و از طرف دیگر با هوا یا مایع هیدرولیک بسته‌شده است. فشرده یا تخلیه شدن این دیافراگم، موجب افزایش یا کاهش حجم فضای پمپ می‌شود. برای جلوگیری از برگشت جریان مایع، یک جفت شیر برگشتی تعبیه شده است.

2- نوع دوم: این نوع پمپ های دیافراگمی، با استفاده از جابجایی مثبت حجمی، توسط یک میل‌لنگ یا چرخش موتور کار می‌کند. این نوع دیافراگم، از طریق یک عمل ساده‌ی مکانیکی و با به‌کارگیری یک‌طرف دیافراگم که رو به هوا باز می‌شود، کار خود را انجام می‌دهد.

3- نوع سوم: این پمپ با استفاده از یک یا چند دیافراگم و مایعی که از دو طرف پمپ می‌شود، کار می‌کند. در این حالت، دیافراگم‌ یا دیافراگم‌های ذکرشده، در هر حرکت خم‌ شده و باعث تغییر حجم می‌شوند.

پمپ بادی دیافراگمی
پمپ یامادا
  • پمپ های پنوماتیک دیافراگمی برای جابجایی چه مایعاتی بکار میروند؟

این پمپ‌ها تقریباً قابلیت جابجایی هر نوع مایعی را دارند. بعضی از نمونه‌های متداول مایعات پمپاژ شده با استفاده از پمپ ها، عبارت انداز: آب، مرکب چاپ، حلال های صنعتی، انواع روغن و رزین ها. این پمپ‌ها براحتی می‌توانند مایعاتی با ویسکوزیته بالا را پمپاژ کنند. از پمپ های دیافراگمی همچنین میتوان برای تخلیه مایعات از داخل بشکه نیز استفاده کرد. در هر نوع تاسیساتی و با هراندازه‌ای، قابل‌نصب هستند. همچنین طیف گسترده‌ای از صنایع، از پمپ‌ های دیافراگمی استفاده می‎‌کنند. من جمله: صنایع پتروشیمی، فولاد، معدن، ساخت‌وساز، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنعت چاپ، مرکب سازی و…

  • مزایای استفاده از پمپ های دیافراگمی:

در زیر می‌توانید فهرستی از مزایای استفاده از پمپ‌های دیافراگمی را مشاهده کنید:

1. این پمپ‌ها به‌هیچ‌عنوان نشتی ندارند. نشت تنها در صورت خرابی یک یا هر دو دیافراگم ممکن است رخ دهد. با این‌ وجود، دیافراگم‌های این نوع پمپ‌ها استهلاک کمتری نسبت به پمپ‌های مکانیکی دارند.

2. می‌توان از این پمپ‌ها برای آزمایش کردن مواد اولیه استفاده کرد. با استفاده از پمپ دیافراگمی، امکان تشخیص ناخالصی در مواد وجود دارد.

3. پمپ پنوماتیک دیافراگمی، جرقه‌های الکتریکی تولید نمی‌کند. ازآنجایی‌که این پمپ از برق به‌عنوان نیروی محرک استفاده نمی‌کند، بعد از نصب، هیچ‌گونه جرقه‌ی الکترواستاتیک تولید نخواهد. از اینرو مطمئن ترین انتخاب برای محیط های انفجاری بحساب میآید.

4. این پمپ‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مایعات را جابجا کنند. از مایعاتی با ویسکوزیته کم گرفته تا مواد با ویسکوزیته بالا، و حتی مواد چسبناک.

5. پمپ دیافراگمی فاقد سیستم کنترل پیچیده است. در این پمپ‌ها خبری از تجهیزات الکتریکی نیست.

6. این پمپ‌ها کوچک، سبک و به‌آسانی قابل نصب و جابجایی کردن هستند.

7. پمپ‌های دیافراگمی نیازی به روغن‌کاری ندارند. بنابراین، نگهداری از آن‌ها آسان است و به دلیل روغن‌ریزی، محیط را آلوده نمی‌کنند.

8. به دلیل ویژگی‌های پمپ‌های پنوماتیک دیافراگمی که در بالا به آنها اشاره گردید، در زمان انتقال مایعات خطرناک، این پمپ‌ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

9. انعطاف‌پذیری و تنوع پمپ‌های دیافراگمی بالا است. اندازه پمپ‌های دیافراگمی از 0.25 تا 4 اینچ است و دبی آن بین 19 تا 1100 لیتر در دقیقه است.

پمپ‌های پنوماتیک دیافراگمی، قوی، کم استهلاک و قابل‌اعتماد هستند. و به دلیل فرآیند نگهداری آسانی که دارند، هزینه‌ی زیادی هم به مشتری تحمیل نمی‌کنند. .

اتوماسیون کاوان بصورت تخصصی طیف وسیعی از پمپ های پنوماتیکی دیافراگمی را ارائه میدهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات بسته شده است.